

הערה: את הפוסט הזה פרסמתי בפייסבוק שלי אי שם במאי 2023. מכיוון שתוכן הפוסט ומסריו נשארו בעיניי אקטואליים גם היום, החלטתי לפרסם אותו גם כאן בבלוג.
סיור לימודי ל HomeBiogaz
את אושיק אפרתי, אחד המייסדים ומנכ"ל של HomeBiogaz, חברת סטארט-אפ גלובלית בתחום של אנרגיה מתחדשת, פגשתי במהלך מחקר במסגרת הדוקטורט. מדובר בסטארט-אפ שמקדם אימפקט על ידי הפיכת פסולת אורגנית לגז טבעי. במהלך הראיון הרשים אותי שאושיק לא רק עושה אלא גם ממש מדבר בשפה של אימפקט, ולכן בסוף ראיון ומילוי שאלון שאלתי אם הוא מוכן לפגוש את הסטודנטים שלי בקורס "יזמות אימפקט" כדי שיקבלו השראה ויכירו את העולם הזה הלכה למעשה. אושיק זרם, וכך נקבע סיור לימודי בחברה ושיחה אישית איתו.
כשמספרים מספרים את הסיפור
את השיחה עם הסטודנטים אושיק בחר להתחיל ממספרים. זה היה משהו כזה:
"נתחיל מהסוף. החברה הוקמה ב-2012. היום אנו מוכרים את המוצרים שלנו בכ-100 מדינות. יש לנו כמה עשרות אלפי משתמשים. נמצאים בשיתוף פעולה עם האו"ם ומספר ממשלות... המוצר מיועד לבתים פרטיים, מסעדות, מלונות וחדרי אוכל (כמו שיש בקיבוץ יגור). בארץ יש לנו היום כ-76 עובדים ועוד 50 בקניה, ובימים אלה מתרחבים לארה"ב והודו... רשמנו 2 פטנטים בינלאומיים, ובהנפקה קנו אותנו גופים מוסדיים כמו פניקס, מגדל וכו'..."
לאחר מכן סיפר על איך נולד הרעיון למיזם שהתפתח למוצר וצמח לארגון. מסע יזמי קלאסי שהתחיל ממצפון שחיפש עשייה עם משמעות, חבר שבא עם רעיון בתחום של צמצום פסולת, זיהוי הזדמנות, למידה של הנושא, מחקר שוק, פיילוטים שונים, תובנות, שידרוגים, גיוס הון, פיתוח מוצרים חדשים, בניית שותפויות וכו'.
אושיק גם סיפר על אתגרים של פיתוח מיזם אימפקט כשהעולם עוד לא דיבר את השפה של אימפקט הכולל מושגים כגון SDG, ESG או השקעות אימפקט.
האימפקט במספרים
כשנשאל על הנושא של מדידת אימפקט, באותה מידה של ענייניות ומקצועיות ענה שבימים הקרובים אמור להתפרסם דוח אימפקט שלהם לשנת 2022, אך כבר יש לו כמה אינדיקציות ראשוניות ביד. פתח את הטלפון ומשם ציטט מספרים:
"ב- 2022 מנענו כריתת 120 אלף עצים, צמצמנו תביעת רגל פחמנית – כל יחידה של HomeBiogaz חוסכת 9 טון של פחמן בשנה וכארגון ב-2022 צמצמנו 125 אלף טון של פחמן (לעומת 70 אלף טון ב-2021), ביצענו מיחזור של כ 7 מיליון ק"ג זבל אורגני וכו'..."
הדיון בכיתה
עבור הסטודנטים הסיור בחברה והמפגש עם אושיק היה מרתק, מעורר השראה ומלמד, אך גם עורר שאלות ותהיות. במיוחד היה מסקרן כשבדיון פנים כיתתי אחת הסטודנטיות הציפה את האופן העסקי והלוגי שבו הכל הוצג, מה שמאוד העסיק אותה - "בדרך כלל כשמנהלי ארגונים חברתיים מדברים על עשייתם יש בדבריהם איזו תחושת שליחות ולהט למול בעיה חברתית או סביבתית שהם פועלים לפתור. וכאן המנהל הציג הכל באופן מאוד חד, עסקי וענייני. בלי להט של תיקון עולם".
ואכן בדבריו של אושיק כמעט ולא הייתה שפה של פאתוס או אתוס. כל השיח היה נקי מסיסמאות וסופרלטיבים עטופים בערכים ורגשות. אלא הכול הוצג בשפה של עובדות ומספרים, הן בהיבט העסקי והן בהיבט של קידום אימפקט.
חלק מהסטודנטים חשבו אחרת ושבדבריו של היזם היו גם להט וערכים. נדמה לי שזה עניין של טעם וסגנון אישי. אך כנראה גם שבעולם חברתי אנחנו די רגילים למינונים גבוהים של פאתוס ושיח רגשי, שמאד מגייס אך גם מאד אמורפי ולא מדיד.

ולמה זה חשוב?
בסוף אותו יום חשבתי לעצמי כמה היה נפלא אם יותר ארגונים שמקדמים אימפקט היו מספרים את סיפור העשייה שלהם דרך מספרים ולא רק דרך תיאור בעיה או ערכים שרוצים לקדם.
כי בסופו של דבר, זה בדיוק מה שהעולם החברתי זקוק לו היום. לא פחות ערכים או שליחות, אלא יותר אחריותיות ושקיפות. כשארגון יכול לתרגם את הערכים שלו למספרים ברורים – כמה עצים הצלנו, כמה טון פחמן צמצמנו, על כמה משפחות השפענו – הוא מוכיח שהעשייה שלו מכוונת ליצירת אימפקט אמיתי ומדיד ולא רק נשארת באזור של הצהרות וכוונות.
וברור לי שזה לא פשוט. לא הכול מדיד, ולא כל מה שמדיד באמת חשוב. יחד עם זאת, מה שבעיניי קריטי הוא לפתח תרבות ארגונית של "ארגון לומד" – ארגון שלא רק עושה אלא גם יודע להעריך את עבודתו לשם הפקת לקחים ושיפור מתמיד. כי אם לא מודדים, אז לא יודעים אם מתגמלים הצלחה או כישלון.
נתונים ומספרים לא מחליפים ערכים ושליחות. הם הופכים אותם לקונקרטיים וממשיים יותר, ואת הארגונים לאמינים ומקצועיים יותר. וזה מה שבסופו של דבר יהפוך אותם למשפיעים יותר ויוביל למשקיעים ותורמים נוספים, שותפים ותומכים, להצטרף למשימה.
ואתם והארגון שלכם - איך אתם מספרים את סיפור האימפקט שלכם? במספרים, בערכים, או בשילוב ביניהם?


