איך נראית יזמות חברתית עסקית בעמותות?
31 בינואר 2022

בהרצאות שלי ובמסגרת המחקר אני פוגשת לא מעט מנהלי עמותות, עם קשת רחבה של תפיסות בנוגע ליזמות חברתית ויצירת הכנסות עצמיות בארגון. יש עמותות, שמסתמכות בעיקר על תרומות ומבחינתן, פעילות עסקית בעמותה זה רעיון קצת קשה לעיכול. הן פשוט לא רואות את זה בד.נ.א של הארגון. לעומתן ישנן עמותות שחלק גדול ממקורות התקציב שלהן מגיע ממכירת שירותים. הן מעדיפות להסתמך על הכנסות עצמיות ולא לפתח תלות בפילנתרופיה. ויש גם את אלה שעוגת המשאבים שלהן מגוונת והן מצליחות לגייס משאבים ממקורות פילנתרופיים וממשלתיים וגם לייצר הכנסיות עצמיות.

כשמסתכלים על פעילות עסקית בעמותות במבט על יש כמה דרכי פעולה ותצורות שמאפיינים את הסצנה העסקית-חברתית בישראל. 


היקף פעילות עסקית בעמותות

הנתונים מעידים על כך שבמגזר השלישי קיימת פעילות עסקית לא מבוטלת אשר הולכת ומתרחבת וזאת לצד הצטמצמותן של תרומות פילנטרופיות. על פי נתוני הלמ"ס לשנת 2020 כ- 52% מהכנסות המלכ"רים בשנת 2019 היו מהעברות ממשלתיות, כ-33% מהכנסות המלכ"רים היו ממכירת שירותים ועוד כ- 15% מתרומות. וזאת לעומת נתוני 2004 שעל פיהם הקצבות ממשלתיות היוו 51% מן ההכנסות, מכירת שירותים לממשלה ולסקטור הפרטי - 28%, ותרומות מפרטים, מעסקים ומחו"ל - 19%.

מחקר של נובה שבדק ב-2017 מהם מאפייני פעילות מניבת הכנסה במלכ"רים מצא שמתוך 100 מנהלים שמילאו את הסקר כ-70% דיווחו שהעמותה אותה הם מנהלים מפיקה כיום הכנסות עצמאיות, כאשר כ-60% מהמנהלים ציינו כי ההכנסות עצמיות מהוות עד 25% מהכנסות המלכ"ר.

להערכתי מגמה זו רק תלך ותתרחב, הן מכיוון שיותר ויותר עמותות מעוניינות לייצר מנגנונים מניבי הכנסה לחיזוק האיתנות הפיננסית שלהן, והן כמענה לשינויים שמתרחשים בשדה הפילנתרופי. בכנס של מנט.אור ביוני 2022 שעסק בין היתר בהשקעות אימפקט כמנוף צמיחה הוצג שבארה"ב 1 מתוך 10 קרנות עוברת להשקעות אימפקט, מה שסביר להניח יהווה עוד זרז לפיתוח מיזמים עסקיים בעמותות.


לא רק בשביל הכסף

עמותות מפתחות מנגנונים מניבי הכנסה מסיבות שונות. הסיבה המרכזית היא ייצור הכנסות עצמיות וגיוון במקורות המימון של פעילותן וזאת כדי לצמצם את אי יציבותן ותלותן בתרומות פילנתרופיות ובכספים ממשלתיים. כמו כן מסקר שבוצע בקרב ארגונים לשינוי חברתי במסגרת שתיל ב 2019 ניתן ללמוד גם שארגונים מזהים בפעילות זו הזדמנות לפיתוח פרקטיקות חדשות לקידום מטרתם החברתית. עמותות שבוחרות לפתח פעילות עסקית מדברות על ההזדמנות להגיע לקהלים חדשים, להרחיב את מעגלי ההשפעה שלהן, ולהגדיל את הנראות והחשיפה שלהן. כמו כן, הניסיון בשטח ומחקרים בתחום מעידים שארגונים המאמצים פרקטיקות עסקיות מתנהלים באופן יותר יזמי, מטמיעים בעבודתם חדשנות, היעילות שלהם גדלה והם יותר מוכווני מדידה ותוצאה.


מודלים של פעילות מניבת הכנסה

לכל עמותה יש נכסים ארגוניים שונים (מומחיות, תשתיות, קשרים) והזדמנויות עסקיות אחרות, אלה מהווים בסיס לפיתוח מיזמים מניבי הכנסה שמותאמים לאופי ויכולות הארגון. להלן מספר אפשרויות לפעילות עסקית בעמותה:


פעילות עסקית הקשורה ישירות לליבת העשייה של הארגון, למשל אספקת שירותים בתשלום ללקוחות אשר אינם המוטבים הישירים של עמותה. לדוגמה: עמותת אתגרים שתומכת ומחזקת אנשים עם מוגבלות באמצעות ספורט אתגרי בטבע, מציעה בתשלום סדנאות מנהיגות והעצמה למנהלים ועובדים במגזר עסקי; נט"ל המספקת תמיכה וסיוע נפשי לנפגעי טראומה על רקע לאומי מציעה מגוון רחב של הכשרות וסדנאות לארגונים וחברות בתחומי מומחיותה. 


פעילות מסחרית שאינה קשורה ישירות לפעילות העמותה אך מממנת אותה. לדוגמה: ויצו הקימה רשת חנויות יד שניה "ביגודית" שמבוססת על תרומות של בגדים ועבודה של מתנדבות, אשר מהווה מקור הכנסה עצמאי לארגון. 

באופן דומה באיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בישראל הפיקו ספר בישול ראשון מסוגו "מטבח משלהן" המאגד קרוב ל-50 נשות אוכל מהשורה הראשונה בישראל אשר תרמו כ-100 מתכונים. המשתתפות בספר עשו זאת בהתנדבות, וכל הרווחים ממכירת הספר נתרמים במלואם לפרוייקט חינוכי של מרכזי הסיוע. כבר בשנתו הראשונה ההכנסות ממכירת הספר הגיעו לשני מיליון ₪, כפי שפרסמה מנכ"לית האיגוד, מה שיסייע לקידום עבודתם של מרכזי הסיוע.   


פעילות הקשורה לליבת הארגון ואשר בכפיפה אחת מקדמת שורת רווח כפולה - חברתית ועסקית. דוגמא לכך יכולים להיות ארגוני WISE - Work Integration Social Enterprises אשר משלבים אוכלוסיות מוחלשות ומודרות בחברה ובכלכלה על ידי העסקתן. דוגמאות לכך הן מיזם רקמת המדבר שמופעל על ידי עמותה לשיפור מעמד האשה בלקייה; מאפיית הילדודס שמופעלת על-ידי ילדים ונוער בסיכון במסגרת עמותת נווה חנה; ורשת חנויות ספרים חברתית סיפור חוזר המהווה מרכז הכשרה שיקומי לא.נשים עם מוגבלויות המתמודדים עם חסמים תעסוקתיים.

תהליך של פיתוח מיזמים חברתיים - עסקיים הוא תהליך יצירתי אך גם דורש ידע מקצועי בנושאים עסקיים - פיננסיים - שיווקיים. לרוב נושאים אלו לא מוכרים לאנשי צוות שעובדים בעמותות ואף מייצרים מידה מסוימת של הימנעות והתנגדות. הניסיון מלמד שלפני שנכנסים לתהליכי פיתוח וקידום פעילות מניבת הכנסה בארגון יש ליצור תנאים להצלחה ואקלים ארגוני תומך לתהליך זה.

 

להרחבה:


רוצים ללמוד עוד על מיזמים חברתיים – עסקיים בעמותות או לקדם את הנושא בארגונכםן? 

צרו קשר
9 בפברואר 2022
כשאתם אומרים כלכלת אימפקט, למה אתם מתכוונים? כמי שחוקרת את התחום אני מזהה שיש הרבה בלבול כשמדברים על אימפקט. ואולי זה לא פלא כיוון שמדובר על תופעה חברתית - כלכלית חדשה שמתהווה לנגד ענייננו ולכן גם עדיין מאד דינאמית ומתפתחת מבחינת שפה והגדרות. בפוסט זה אנסה לעשות סדר. ובשלב ראשון נתחיל מקצת מושגים ורקע לגבי איך התגלגלנו לנקודת זמן זו. הרעיון המרכזי בכלכלת אימפקט הוא להכניס באופן מודע ומכוון לתוך המסגרות הכלכליות היבטים ושיקולים חברתיים ו/או סביבתיים, הבאים לידי ביטוי בשלבים שונים: בתהליך הפיתוח, הייצור, העסקת כוח אדם, השיווק, ההפצה והצריכה של המוצר או השירות. מה גרם להתפתחותה של כלכלת אימפקט? משבר האשראי העולמי ב-2008 טלטל מערכות כלכליות, חברתיות ופוליטיות טלטלה עזה, שלא הייתה כמוהָ מאז השפל הגדול שהחל ב-1929. באותה עת, בחוגים שונים התקיים ביתר שאת שיח ביקורתי כלפי הגישה הקפיטליסטית מתוך הבנה שהגיע זמן לבחון ולהגדיר מחדש את הקשר בין כלכלה לחברה. בארץ שיח ביקורתי זה הועצם עוד יותר בתקופת המחאה החברתית של קיץ 2011. עוגן משמעותי לצמיחתה של הכלכלה החברתית החדשה הוא ביקורת מתמשכת על דגם הכלכלה הנאו-ליברלית ועל תוצריה. דגם זה מקדש את עקרון השוק החופשי והיד הנעלמה מבית מדרשו של אדם סמית. את התפיסה הזו פיתח מילטון פרידמן כאשר הניח כי עקרון הביקוש וההיצע יוצר תנאים להתנהלות שוק (וחברה) הוגנים ומיטביים. בהתאם לכך נדרשה המדינה לצמצם את מעורבותה הן בכלכלה והן בחברה. על פי גישה זו, ההיגיון והדחף של השוק למקסם רווחים צפוי לאפשר תנאים שווים לכולם, להגדיל את עוגת המשאבים הכללית ולגרום לטפטוף (trickling down) של עושר ושל רווחה לכל חלקי האוכלוסייה. בפועל, תהליכי ההפרטה המסיבית של נכסים ציבוריים לצד תהליכי הגלובליזציה המואצת הביאו את העולם בעשור השני של המאה ה 21 למצב עגום - עושר עצום נצבר בידי בודדים, אי שוויון הולך וגדל, העמקת העוני, הגברת ניכור חברתי, פגיעה במערכות אקולוגיות ופיתוח יחסי הון-שלטון שאינם עולים בקנה אחד עם אינטרסים ציבוריים. כלכלת אימפקט שואפת להיות אלטרנטיבה כלכלית צודקת והוגנת יותר לדגם כלכלי נאו-ליברלי ולהתמודד טוב יותר עם תופעות כגון: הדרה של קבוצות חברתיות שההזדמנויות העומדות בפניהן מוגבלות; העסקה בתנאים פוגעניים ונצלניים; צריכה בלתי מבוקרת וניצול משאבי סביבה ללא התחשבות בשיקולי קיימות, בהתחדשות סביבתית ובצורכי הדורות הבאים.  כלכלת אימפקט, הכלכלה החברתית החדשה בספרם "הכלכלה החברתית החדשה" כותבים פרופ' בני גדרון ושותפיו כי בשנים האחרונות בכל העולם מתפתחת מגמה הפוכה המנסה להחזיר לתהליכים כלכליים תבנית אנושית המתחשבת בצרכים הבסיסיים של רוב בני האדם. מגמה עולמית זו, שצברה תאוצה בעקבות המשבר הכלכלי בשנים 2008-2009, מבוססת על מאות אלפי אנשים אופטימיים המקימים ומפעילים מיזמים מגוונים המביאים לידי ביטוי תפיסות אלו. עשייה זו הולכת בכיוונים הפוכים מהזרם הקפיטליסטי הדומיננטי וניתן לקרוא לה "הכלכלה החברתית החדשה" או כלכלת אימפקט. הכוונה היא לארגונים ומבנים פיננסיים המשתמשים במשאבים פרטיים ומתודולוגיות עסקיות כדי לתרום לחברה וסביבה. וזאת בין היתר מתוך הבנה שלא ניתן לפתור את הבעיות החברתיות והסביבתיות הגדולות העומדות לפתחנו רק בעזרת משאבים ציבוריים ופילנתרופיים. לאור זאת, לרוב יזמות אימפקט כוללת שלושה אלמנטים: התכווננות לפתרון בעיה חברתית (או סביבתית) מובהקת מודל עסקי בר קיימא מדידה קפדנית של האימפקט החברתי ושל התשואה הכלכלית יעדי האו"ם לפיתוח בר קיימא מהווים מצפן מוסכם ואסטרטגי המסייע לקידום התפיסה של פתרון בעיות על ידי כלכלת אימפקט. ב-2015 נקבעו 17 יעדים כאג'נדה עולמית לפיתוח בר קיימא עד שנת 2030. היעדים אומצו על ידי כל 193 המדינות החברות באו"ם ועוצבו בשיתוף הסקטור הפרטי והחברה האזרחית. היעדים הגלובליים הנקראים בקיצור הSDGs מהווים גישה הוליסטית לאתגרים המרכזיים של האנושות וכוללים מנעד רחב של נושאים חברתיים, כלכליים וסביבתיים.
31 בינואר 2022
התשובה בקצרה: רשויות מקומיות נהנות מיתרונות ייחודיים בפיתוח עסקים חברתיים: פטור ממע"מ, סבסוד עירוני, עדיפות במכרזים, והפחתת עלויות תפעול. היתרונות האלה מאפשרים למיזמים למכור שירותים במחיר נמוך ממחיר השוק, תוך פתרון בעיות חברתיות. מה המחקר מגלה? ב-2017 הסתיים מחקר ICSEM שסקר מודלים שונים של עסקים חברתיים בישראל. אחד הממצאים המרכזיים התייחס לפעילות של מיזמים חברתיים-עסקיים ברשויות מקומיות . ממצאי המחקר פורסמו בספר "הכלכלה החברתית החדשה"*. מהם מיזמים עסקיים-חברתיים ציבוריים? מדובר במיזמים שפועלים כישות ארגונית עצמאית, אך שייכים משפטית וניהולית לארגונים ציבוריים - עיריות, מועצות, חברות לפיתוח כלכלי ורשויות ממשלתיות. דוגמאות מהשטח: שירותי גינון עירוני המופעלים על ידי בני נוער בסיכון שלטי חוצות שמועסקים בהם צעירים בסיכון בית קפה חברתי המנוהל על ידי אוכלוסיות מוחלשות חווה חקלאית עירונית שמקדמת ריאה ירוקה באזור אורבני, משכירה מקום ומפעילה פעילויות חינוכיות בנושאי טבע לארגונים, קבוצות, בתי ספר ומשפחות יזמות פנים-ארגונית בשונה ממיזמים חברתיים אחרים, כאן מדובר על יזמות שצומחת מתוך ארגון ציבורי . אנשי מפתח מנוסים בארגון משתפים פעולה, מזהים פתרונות חדשים ויוצרים מערך היברידי. לעתים קרובות החידוש מגיע דווקא ממי שנמצאים שנים רבות בזירה החברתית. יזמים אלו מנצלים את הכלים הכלכליים והמשפטיים העומדים לרשות התאגיד הציבורי, ומנתבים אותם לפיתוח תוכניות חברתיות-סביבתיות חדשניות. המסגרת המשפטית והארגונית המיזמים הם בבעלות ציבורית עקיפה - בדרך כלל שייכים לחברות בת של התאגיד העירוני או של המשרד הממשלתי, וללא ישות משפטית עצמאית. מתוקף שייכותם לתאגיד: חלים עליהם החוקים הקיימים על התאגיד יש להם אפשרות לקבל תרומות או השקעות לצד ניכוי מס אין חבות מעסיק-מועסק ישירה בין העירייה למועסקים (דבר שמקל על העסקת נוער בסיכון, למשל) לצד היתרונות הרבים, יתכן שמיזמים אלו מצביעים על שלב נוסף בהפרטת שירותי רווחה. היתרונות התחרותיים - למה זה עובד? למיזמים אלו יש יתרון תחרותי משמעותי - הם יכולים למכור שירותים או מוצרים במחיר נמוך ממחיר השוק. איך? הנה היתרונות המרכזיים: ✓ פטור ממע"מ - במקרים שבהם המיזמים בבעלות חברה לפיתוח כלכלי ✓ סבסוד עירוני - קבלת תמיכה כספית ישירה מהעירייה או מהחברה לפיתוח ✓ עדיפות במכרזים - קבלת עדיפות במכרזי העירייה ✓ סבסוד עלויות משאבי אנוש - סבסוד עלויות של עובדת סוציאלית ✓ הפחתת עלויות תפעול - השכרה מסובסדת והחזקת מבנים ללא עלות מה קורה עם הרווחים - או ההפסדים? ממצא מעניין מהמחקר: כשהמיזם רווחי - המשאבים מופנים למיזמים מקבילים נוספים או לארגון האם, למימוש מטרות חברתיות נוספות כשהמיזם גרעוני - המיזם ממשיך להתקיים, כי הוא נותן מענה לבעיה חברתית שהרשות רוצה לטפל בה דוגמה מהשטח: במיזם הגינון, העובדה שנערים עובדים בגינון העיר תורמת לכך שהם יימנעו מלפגוע בגינות וברכוש העיר - תועלת חברתית שקשה לכמת כלכלית אבל בעלת ערך משמעותי. המסר לרשויות מקומיות בעידן שבו גם רשויות מקומיות מחפשות משאבים ורעיונות חדשים לפתרון בעיות חברתיות, העולם של יזמות חברתית-עסקית מציע מרחב חדש של אפשרויות והזדמנויות . שלושת יתרונות המפתח: יתרון כלכלי - עלות נמוכה יותר לשירותים חברתיים יתרון חברתי - פתרון בעיות חברתיות תוך יצירת תעסוקה משמעותית למוטבים יתרון ארגוני - גמישות וחדשנות תוך שימוש במשאבים קיימים האם הרשות שלכם מפעילה או מכירה מיזמים חברתיים - עסקיים מסוג זה? * להרחבה: גדרון, ב., מוניקנדם-גבעון, י., אבו, ע., וקפלן, א. (2018). הכלכלה החברתית החדשה.